Retkikohde Helsingissä – Mustasaaren toimintakeskus

Kävimme retkellä Mustasaareen toimintakeskuksessa, joka on seurakunnan ylläpitämä saari Seurasaaren lähellä. Mustasaari on ihan huippu paikka, lapsiperheille on paljon kaikkea tekemistä, mutta voisin kuvitella että olisi ihanaa käydä siellä myös yksikseen rauhoittumassa. Siellä on monta rauhallista paikkaa missä on metsää ympärillä ja merinäköala, mikäs sen parempaa?

Mustasaareen pääsee lautalla hietsusta. Paikalle pääsee bussilla 24 ihan viereen, mutta myös mannerheimintieltä (töölöstä) ei ole pitkä matka kävellä laiturille. Lauttamatka maksaa aikuisilta 4 euroa edestakaisin ja on lapsilta (muistaakseni alle 10v) ilmainen.

Lähdimme yhdessä retkelle naapurissa asuvien äitien kanssa, ja meidän viiden lapsen kanssa. Oli hulinaa, mutta niin kivaa! Lapsista oli todella kivaa mennä lautalla, kunnon meriseikkailu. Miten pienestä saakaan aikaiseksi kunnon seikkailun, kun lasten kanssa mennään!

Hän taisi kuitenkin vähän jännittää lauttaa <3

Mustasaaressa on lapsille kesäteatteriakin, viiden euron hintaan. Siellä olisi ollut ruma ankanpoikanen -näytelmä. Tällä kertaa ei kuitenkaan menty, koska siellä oli paljon muutakin puuhaa, ja meillä oli kaksi alle parivuotiasta mukana jotka ei varmaankaan olisi jaksaneet keskittyä. Menimme heti lounaalle, joka on aina ollut tosi hyvää. Tarjolla on aina liha- sekä kasvisvaihtoehdot. Hintaa lounaalle tuli 9 euroa aikuiselta ja lapsilta euro per ikävuosi.

Lounaan jälkeen pääsimme leikkipuistoon leikkimään. Leikkipuisto on siitä ihana, että siellä on aikuisille paljon istumapaikkoja ja merinäköala. Usein olen huomannut leikkipuistoissa, että siellä ei ole penkkejä ollenkaan. Itse ainakin haluan puistossa päästä istumaan kun kerrankin lapsi leikkii rauhassa.

Harmi että ranta oli jostain syystä suljettuna tällä kertaa, eikä päästy uimaan.

Leikkipuisto oli ihan parasta isompien lasten mielestä, eikä heitä melkein saatu revittyä sieltä pois. Juuri ennen kuin lähdettiin oli isommat lapset leikkimässä leikkipaikalla kun iski rankkasade. Mutta mikäs sen hauskempaa kun leikkiä kesäsateessa?

Mustasaaressa on myös kaneja, kukkoja, kanoja ja lampaita. Lampaat kulkevat vapaana tietyillä alueilla ja niitä pääsee rapsuttelemaan. Tällä kertaa lampaat vaelsivat ruohon perässä eivätkä ne välittäneet tippaakaan meistä. Viimeksi kun kävimme saarella lampaat löhösivät yhdessä kasassa ja niiden vierellä sai makoilla ja rapsutella. Yääh miten parasta!

Leikkimisen ja eläinten paijailun jälkeen joimme kahvit ja söimme maailman ihanimmat ja suurimmat kanelipullat. Mustasaaren kanelipullat ovat parhaimpia mitä olen koskaan maistanut! Pehmeää, kuohkeaa ja paljon täytteitä, aah. Hintaa jättipullalla on vain 2 euroa!

Mustasaaresta kani -ja kanahäkkien takaa löytyy myös ihana merimaisema kallioineen.

Vinkki – laita lapsi nukkumaan päiväunet ja mene tänne juomaan kahvi ja syömään pulla rauhassa. Aaah.

Etenkin jos on hieno ilma kannattaa mennä ajoissa jonottamaan lautalle, muuten saattaa jäädä kyydistä. Edellisellä kerralla kun menimme saareen emme mahtuneet lauttaan, mutta lautta tuli takasin heti hakemaan loputkin, ettei tarvinnut odottaa kauaa. Lauttamatka kestää noin vartin.

Suosittelen Mustasaarta lämpimästi retkikohteena, siellä viihtyy hyvin vaikka koko päivän. Miettikää nyt miten mahtavaa asua paikassa, mistä pääsee helposti tällaiselle saarelle. On ihanaa asua meren lähellä!